Kampanjer i sociala medier

Hur bedriver man en kampanj i sociala medier? Hur ska du göra för att på bästa sätt sprida just ditt budskap? Oavsett om du säljer tjänster, produkter eller vill bilda opinion finns det några grundläggande faktorer att ha i åtanke. Många av de stora sociala plattformarna har rapporterat krympande användarantal på senare år, men de är fortfarande tillräckligt dominerande för att en väl utformad kampanj ska kunna göra avtryck. Även om många argumenterar för att vi borde ta bort våra konton på Twitter, Facebook och så vidare tycks det ändå som att användandet är relativt stabilt. Marknadsföring i sociala medier går att likna vid tidningarnas löpsedlar, ett sätt att visa ett budskap för individer som kanske inte annars hade sökt upp det.

Nyhetsbrev

Massutskick via e-post låter förmodligen för många som en föråldrad idé. Faktum är dock att det är ett av de effektivaste sätten att nå ut till de människor som utgör kärnan av din målgrupp. Nyhetsbrev läses av de som är initierade och intresserade av specifika tjänster eller produkter. Ungapped är en internettjänst som erbjuder ett enkelt sätt att utforma och skicka ut nyhetsbrev. Hellre än att sitta och snickra ihop ditt nyhetsbrev från scratch i din e-postklient kan du hos dem använda dig av snygga mallar som är fullt anpassningsbara. Du får dessutom tillgång till ett bibliotek av foton och bilder som du kan redigera och använda dig av i dina nyhetsbrev. Vilket genomslag ditt nyhetsbrev får kan du enkelt analysera med hjälp av statistik och data som samlas in av Ungapped – ett effektivt sätt att hela tiden slipa ditt budskap. Gå in på Ungapped nu för att skapa ditt eget nyhetsbrev redan idag.

Använd flera olika plattformar

Vilka plattformar ni ska använda er av beror på vilken målgruppen är.

Facebook, Twitter och LinkedIn om målgruppen är andra företag. Om ni säljer tjänster eller produkter till konsumenter är valet friare, kombinera till exempel Instagram, Facebook och Pinterest. Enkelt uttryckt handlar det om att hitta de plattformar där er målgrupp befinner sig. Om ni är en liten firma eller organisation tjänar det ingenting till att välja för många plattformar. Håll er på en mängd som låter er överblicka strategin och som samtidigt gör det möjligt att föra en dialog.

Tänk på kvaliteten och var konsekvent

Det här rådet kan tyckas självklart, men det är långt ifrån alla som följer det. Håll hög kvalitet på allt innehåll: använd högkvalitativa foton och se till att texterna är rätt skrivna. Förändra inte innehållet mellan plattformarna utan håll en konsekvent linje där ni använder er av samma budskap för alla kanaler. På så sätt säkerställer ni att dem ni vill nå lär känna ert budskap, varumärke eller vad det än är ni vill nå ut med.